A legtöbb segítő irányzat, legyen az terápiás módszertan vagy coaching iskola tanítja, hogy maga a segítő kapcsolat minősége járul hozzá leginkább egy-egy folyamat sikeréhez, nem pedig a segítő szakmai irányultsága. Az ügyfelet/klienst nem irányítani kell, hanem kísérni, elfogadva az ő saját értelmezéseit. A megoldásfókuszú szemlélet Occam borotvájának pengéjét használva mindig azt kérdezi, hogy szükséges-e valami a várt eredmény eléréséhez. Hogyan és miért hasznos tehát az az előfeltevésünk, hogy az ügyfelet tekintjük a saját ügye legjobb szakértőjének? Szóval nemcsak jónak, hanem a legjobbnak…
Ha voltál már ügyfél megoldásfókusz beszélgetésben, akkor talán Te is megerősíted, hogy nagyon felszabadító és bátorító, ha szakértőként viselkednek Veled. Ha azt érezheted, hogy itt végre nem a másik az okosabb. Ez már önmagában is erősíti az önbizalmat, különösen akkor, ha a mindennapi életben sokszor vártuk eddig mástól a megoldást. Ez persze okozhat feszültséget is, ha az ügyfél éppen képtelennek érzi magát az egyébként kívánt változásra. Ha elég finom és intenzív a kapcsolat, akkor talán arra is lehetőséget ad, hogy tisztázzuk, mit is akarunk valójában. Még az is lehet, hogy nem pont azt, amire képtelennek érezzük magunkat…és ez egy központi pillanat, mert a megoldásfókuszú coachingban azzal tudunk dolgozni, amit az ügyfél valóban akar, amire vágyik…gyakori megfigyelésünk, hogy ide is el kell jutni, amihez pedig nem a legjobb út a megoldásfókuszú folyamat kérlelhetetlen erőltetése. Fontosabb a személyes kapcsolódás, és még valami…
A coach vagy egyéb, megoldásfókusszal dolgozó segítő intervenciói innentől nem szakértői intervenciók, legalábbis nem abban az értelemben, ahogy erről általában beszélünk. Valami másnak viszont a szakértőjévé válhat, ha kitartóan kísér másokat a saját megoldásaik, vágyott jövőjük felé vezető úton. Egy olyan megoldásfókuszú figyelem szakértőjévé, amivel észreveszi és vissza is jelzi mindazt, amit az ügyfél már tett vagy éppen tesz azért, hogy a kívánt változás irányba mozduljon. Ezt nem lehet iskolában megtanulni, ehhez bizony a legtöbbünknek sok száz óra gyakorlás kell. Ez egy új, megoldásfókuszú szem, és főleg fül, ami ugyanúgy működik mint minden más fül, csak éppen másra van kihegyezve: erőforrásokra, megoldásokra, felcsillanó vágyakra…
Nekünk megoldásfókusszal dolgozó coachoknak és pszichológusoknak sokat segít ez az előfeltevés, hogy bármennyire is csábító sokszor, távol tudjunk maradni a szakértői pozíciótól. Ügyfeleinknek pedig abban segít reményeink szerint, hogy végre arra menjenek, amerre szeretnének, olyan tempóban, amelyben szeretnének, miközben egyre nagyobb bizalommal vannak a saját képességeik és erőforrásaik felé, amelyekre útjukon támaszkodhatnak. Talán éppen ezért veszik gyakran észre, hogy már messzebbre jutottak mint gondolták…
Miben hasznos még, ha az ügyfél a szakértő?
Például növeli annak az esélyét, hogy valóban a saját megoldását dolgozza ki, amit így inkább érez a magáénak, és így nagyobb elkötelezettséggel és magabiztossággal vág neki a változásnak.
Ha tudod, hogy Te vagy a saját ügyed szakértője, merre indulnál?
Beszélnél róla?